Călător în România

Transfagarasan

on 6 July 2009

Dupa ce a vuit tara cum ca Transfagarasanul s-a deschis oficial si nu mai exista riscuri in a parcurge acest traseu, am prins curaj sa reluam drumul, cu gandul de a trece de Barajul Vidraru. Si am realizat ca nu am fost singuri cu un asemenea plan.
Traseul din Bucuresti este acelasi cu cel pe care vi l-am povestit intr-un articol anterior. Dincolo de Curtea de Arges, la Arefu, incepe portiunea inaugurata la 20 septembrie 1974, care merge pana la Cartisoara, Sibiu. Urcand pana la altitudinea de 2.030 m, drumul in trepte foloseste serpentine, fiind o provocare pentru orice autovehicul. Desi viteza recomandata de rulare este de 40 km/h, veti fi surprinsi de nepasarea unora, care se angajeaza in depasiri. Pierderea este a lor in totalitatea, pentru ca o asemenea insiruire de peisaje minunate este unica in Romania. Argumentele pentru aceasta afirmatie ar fi faptul ca acest drum are mai multe tunele si viaducte decat oricare alt drum din tara si faptul ca in apropiere de cel mai inalt punct al ascensiunii, la Balea Lac drumul trece prin cel mai lung tunel din Romania (aproape 1.000 m).

DN7C se afla intr-o stare acceptabila, tinand cont de celelalte experiente traite pe soselele din tara. Noi l-am parcurs pana la Balea Cascada, desi panoul care ne anunta ca Transfagarasanul s-a deschis oficial avea scris faptul ca avem acces pana la kilometrul 152. De la Balea Lac in jos, drumul este mult mai bun, mai ingrijit. O adevarata placere sa zbori usor pe serpetinele cand mai line, cand mai inguste, printre cascade si mici troiene de zapada. Am sa prezint pe rand obiectivele atinse.

Caldarea Glaciara Balea care adaposteste emblematicul Lac (4,6 ha, altitudine 2034 m) cu cea mai frumoasa cabana semilacustra, este pe departe cel mai important centru al sporturilor de altitudine din Carpatii Romaniei. Situat in inima masivului Fagaras – el insusi cel mai grandios complex montan al Carpatilor nostri – zona Balea Lac, parte a rezervatiei naturale omonime (180 ha suprafata) prezinta un relief glaciar dominat de creste adanc crenelate din care se inalta dinspre nord-est spre sud-vest varfurile Vaiuga 2443 m, despartit de Iezerul Caprei 2417 m, de Saua Caprei 2315 m si Paltinul 2398 m. Din aceasta locatie sunt recomandate peste 40 de trasee turistice, pe care le puteti studia aici.

Am ajuns acolo in jurul orei 13, dar era inca racoare, soarele jucandu-se printre nori si cochetand putin cu ceata, astfel ca porumbul fiert a fost la mare cautare. Dupa o mica plimbare si cateva poze panoramice, ne-am informat despre Rezervatia Naturala Balea. Aceasta rezervatie protejeaza aproximativ 180ha, cu 140 de specii de plante, dintre care, “raritati floristice”,  sunt floarea de colt, bulbucii sau vartejul pamantului. De asemenea, la Balea poate fi intalnita si capra neagra, declarata monument al naturii din 1933. Noi am intalnit doar ursul, undeva inainte de cabana, iesit timid, dar probabil flamand, la marginea drumului.

Intre Balea Lac si Balea Cascada functioneaza o telecabina, in fiecare zi, intre orele 9 si 18, traseul avand o lungime de aproximativ 3700 m. Vedeti aici tarifele.

Complexul Balea Cascada se afla la o altitudine de 1234m si aici puteti ajunge urmand DN7C  pentru inca 12km. Astfel intram in judetul Sibiu, parasind judetul Arges, diferenta fiind considerabila din punct de vedere al calitatii drumului.

Aici gasim alte masini insirate si tarabe cu suveniruri cat mai diverse si cat mai colorate. Rezistand tentatiei de a le cumpara pe toate, ne indreptam catre cascada Balea, asteptandu-ne un traseu de aproximativ o ora.
Cascada Balea, denumita si Urlatoarea Balei, este situata in Muntii Fagarasului intre varfurile Moldoveanu si Negoiu, la peste 1200 m altitudine. Este cea mai mare cascada in trepte din Romania, cu o cadere de 60 m, si marchează treapta inferioara a circului glaciar Balea.

Traseul nu este nici pe departe unul amenajat sau ingrijit, desi multi se incumeta sa-l urmeze. Marcajul se pierde la un moment dat si brazii cazuti nu au fost inlaturati. Ai in fata ochilor natura asa cum este ea, capricioasa si indiferenta fata de slabiciunile omului.

Gafaind, am apucat sa prind cateva poze de care ma bucur acum, acasa, in confortul scaunului de la birou. Mi s-a parut de-a dreptul dificil de urcat, si mai ales de coborat, neavand echipament adecvat (si aici ma refer in principal la incaltaminte).

Trecuse de ora 15, asa ca dupa ce ne-am hranit si stomacul, nu numai sufletul, am pornit cu greu pe drumul de intoarcere. Surprinzator a fost ca numarul masinilor nu a scazut, semn ca oamenii aveau de gand sa mai zaboveasca in zona. Locuri de campare, cat de cat aranjate sunt numeroase. Se plateste o taxa eco de 5 lei si poti sta o zi intreaga. Oamenii faceau plaja si gratare in voie, vremea fiind neasteptat de frumoasa.

Inapoi spre Balea Lac am avut parte de o noua lectie de istorie prin prezenta monumentelor Poarta Genistilor(marcand momentul in care in martie 1971, bravii genisti s-au dovedit a fi mai puternici decat stanca, deschizand drumul Transfagarasanului) si Poarta Intalnirii(locul in care, la 16 august 1971, echipele care lucrau la acest tronson s-au intalnit).

 Am facut o scurta oprire si la baraj pentru a mai admira lacul Vidraru si pentru a lua ultima doza din aerul si splendoarea locurilor vazute in aceasta calatorie. Apropiindu-se ora 19, ne-am imbarcat si am pornit direct spre Bucuresti, fara vreo alta stationare.

In total aceasta excursie a durat 12 ore si s-a intins pe aproximativ 530km (dus-intors). Am sa uploadez si niste filmulete pe youtube pentru ca apoi sa le pun si in acest articol, dupa ce gasesc un soft cu care sa pot edita partea de audio, fara ca dimensiunea clipului sa se dubleze. Mai am de cercetat.

Pana atunci, vedeti albumul foto pe site-ul cu care v-am obisnuit.

A fost o calatorie de o zi, reusita din toate punctele de vedere, avand si vremea de partea noastra. Pentru asta tin sa multumesc si prietenului nostru drag, pentru disponibilitate si nu numai.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: