Călător în România

Colt de Rai

on 15 July 2009

Biserica “Izvorul Tamaduirii” din satul Rosu, comuna Chiajna, e practic la doi pasi de Bucuresti. Ca sa ajungem la ea, ne-am complicat putin, totusi. A fost prima data cand ajungeam in comuna Chiajna si nu stiam concret pe unde e legatura cu Bucurestiul.

Asa ca am iesit pe A1 spre Pitesti si apoi imediat pe centura, pe langa METRO. Victoriosi am dat de indicatorul spre Chiajna. Satele din comuna sunt delimitate cu multa subtilitate, asa ca mare atentie cand vedeti placuta cu sat Rosu. Cel mai bine este sa intrebati la fata locului unde se afla biserica si veti primi indicatii utile. La intoarcere am descoperit varianta care da direct in oras, in apropierea lacului Morii, apoi calea Giulesti.

Cu toate ca este doar o biserica, are o curte foarte mare, superb amenajata, ceva aparte de tot ce am vazut la manastiri. Si dotarile sunt speciale : portile se deschid cu telecomanda, iar cele 5 clopote de deasupra intrarii sunt actionate electronic (primele de acest fel din Romania si sunt aduse din Grecia).

Am avut de-a face cu un labirint cu surprize.  La fiecare pas descopeream un aranjament floral, o masa cu bancute sau gradini cu pasari deosebite. Sa va arat cateva exemple :

Parintele Ion Ciuca spune : „Când am venit preot aici, în 1995, biserica nu se afla într-o stare prea bună, iar terenul de lângă biserică era un maidan pe care copiii jucau fotbal. Cu ajutorul enoriaşilor, în primul an am mărit şi am renovat biserica. Apoi, povesteşte părintele Ciucă, încet, încet, am amenajat curtea, am construit altă clopotniţă, un altar de vară, o cantină socială…”.

Si a iesit o minunatie, o gradina zoologica in miniatura. Bibilici, fazani, pauni, papagali, rate mandarine, lebede albe si negre, carasi aurii chinezesti, testoase de apa sunt doar cateva dintre vietatile care salasluiesc in curtea bisericii.
Totul a inceput cu cateva gaini de rasa si multa pasiune : „Din dragoste de animale. Părinţii mei au fost oameni săraci, dar foarte gospodari, aveam curtea plină de păsări şi animale. Când am amenajat grădina, am cumpărat câteva păsări, pe urmă am adus peşti, ţestoase. Pentru exemplare mai deosebite am fost până în Ungaria. Am adus de curând lebede negre şi albe, sunt tare frumoase.”

Fiecare coltisor este aranjat cu foarte mult bun gust, nimic nu este strident. Din loc in loc, gradina te imbie cu parfumul prunelor sau caiselor coapte. Cum comuna nu are un parc sau o gradina botanica, parintele Ciuca a amenajat în grădina din curtea bisericii un spatiu, cu o bolta superba de trandafiri, pentru ca proaspetii casatoriti sa poata face fotografii memorabile. Si apropo de asta, la biserica din Rosu iti poti face si nunta, si cununia civila. Primarul comunei vine la biserica pentru a oficia casatoria. Altarul de vara, deosebit de frumos, este folosit nu numai pentru nunti, ci si pentru slujba de Inviere sau pentru slujba hramului, cand participa cel putin 15 preoti si biserica devine neincapatoare.

 Deasemenea, la ocazii speciale, cantina din curtea bisericii este la indemana. In zilele de sarbatoare, parohia ofera mancare calda sau pachete tuturor celor care vin la biserica. Tot aici se fac pomenirile pentru morti, dar si nunti si botezuri.

IMG_5104
„Sumele pe care le plătesc cei ce folosesc sala de mese sunt modice. Pentru parastase se plăteşte mai puţin, pentru nunţi şi botezuri, care-s slujbe de bucurie, mai mult. Cu banii ăştia cumpărăm alimente. Bucătărese n-avem, nu ne permitem să angajăm una. Vin femeile din sat şi ne-ajută, dar e destul de greu. Românii n-au încă noţiunea voluntariatului…” , declara mahnit preotul Ciuca.

Cu toate acestea, dansul a muncit mult pentru a crea acest colt de rai, aducand pietre deosebite din Bulgaria pentru decoruri de vis. Oamenii din sat il apreciaza si respecta, in timp ce discutam in fata bisericii, trecatorii il salutau si primeau binecuvantare. Insa incet incet, localnicii incep sa creada ca toate aceste lucrari minunate li se cuvin si isi vor pierde din farmec. A fost o excursie separata de realitatea cotidiana, foarte relaxanta pe care mi-as dori sa o repet.

Albumul foto complet este aici, cu poze inclusiv din interiorul bisericii.


4 responses to “Colt de Rai

  1. Andrei says:

    foarte frumos, imi place si titlul cred ca o sa o vizitez si eu🙂

  2. krysu says:

    absolut bestial

  3. krysu says:

    are cnv idee cam cat costa o cununie religioasa aici?

  4. alexandra says:

    superba biserica , foarte frumos locul * * * 🙂 🙂

Leave a Reply

