Călător în România

Parcul Bazilescu

on 10 August 2009

“Fostul parc Nicolae Balcescu este un parc aflat in partea de nord vest a Bucurestiului, cartierul Bucurestii Noi, in prezent avand o suprafata de 13,5 hectare.

In momentul amenajarii (1954), parcul se intindea pe o suprafata de 120 de ha.

Terenul pe care a fost construit parcul a fost donat de juristul Bazilescu statului roman.

In 2004 Primaria sectorului 1 a investit peste 1 milion de euro pentru amenajarea parcului.

In interiorul parcului este amplasat Teatrul de Vara, cu o capacitate de 2000 de locuri, aflat in administrarea Ministerului Culturii.”

Cam astea sunt informatiile disponibile online despre acest parc modest din toate punctele de vedere. Exceptand seria de proiectii de film din luna iulie a acestui an si o tentativa de campanie a primarului de a strange oamenii sa adopte catelusi, nu am auzit sa se intample ceva in spatiul verde relativ generos. Cativa agenti de la BGS fac ture plictisiti, la o masuta se vand sucuri si in rest oameni care trec mai mult de nevoie prin parc, fiind un fel de scurtatura.

In fata teatrului de vara este o oarecare fantana arteziana, dar nu mereu in functiune. Restul parcului pare ingrijit, flori ici colo cat sa-ti incante ochiul, un foisor pt indragostiti si doua mese pt sah.

Aleea principala arata foarte bine, te imbie la o plimbare scurta. Spun scurta pentru ca n-ai sa descoperi vreo padure, suprafata initiala de 120ha s-a impartit cum s-a putut  altora. Dar astea sunt povesti complicate in care nu-mi var gheruta. Mai bine va mai arat cateva poze :

Restul imaginilor sunt aici.

Vis-a-vis de acest parc se afla biserica Bazilescu, o biserica surpriza pt mine. Nu auzisem de ea, iar aparitia sa este cu totul speciala, nu se incadreaza in tiparul celorlalte biserici din Bucuresti.

IMG_6098Cate putin din istoricul acestei biserici :

* La 12-26 august 1582, voievodul Mihnea intocmeste un document pentru intemeierea unei ocine intre mosia Maicanesti si apa Colentinei.

* La 1854 intr-un plan topografic se poate vedea ca mosia Maicanesti se afla intre Giulesti si Herastrau; planul topografic de mai sus si planul parcelar pt viitorul cartier Bucurestii Noi arata ca mosia Maicanesti-Grefoaicele se afla intre mosia Chitilei si mosia Stoicescu, azi Damaroaia (mosie parcelata si daruita demobilizatolor de razboi).

* La sfarsitul secolului XIX acest teren era nelocuit; de la surorile Grefoaice mosia este cumparata de Aristide Pascal, iar de la acesta e cumparata de Nicolae Bazilescu (ginerele lui).

* In anul 1898 se pune piatra de temelie a bisericii Bazilescu, care are forma de cruce si este model dupa Manastirea Sinaia.

* In perioada 1898 – 1900 este pictata de Ages Exner din Danemarca dupa modelul Manastirii Curtea de Arges. In anul 1900 este inmormantata Ecaterina Bazilescu(sotia ctitorului) si abia dupa 22 de ani se sfinteste biserica si devina locas de cult.

* In 1943 urmasii familiei Bazilescu doneaza Patriarhiei Romane biserica si parcul din jur (19 000 mp). De atunci pana in prezent toate lucrarile de restaurare la interior si exterior au fost realizate numai din contributia enoriasilor.

Daca ar fi fost si poarta deschisa, m-as fi bucurat mai mult. Oricum, locuitorii acestui cartier sunt binecuvantati si au un plan de rezerva pt o duminica linistita, acasa.


8 responses to “Parcul Bazilescu

  1. n-am mai fost de foarte mult timp in parcul asta ;))
    o sa trec si eu pe acolo ..sa vad schimbarile😀

  2. Barta Daniel says:

    Istoria Romaniei este frumoasa, trecutul cunoscut in prezent ca invataminte pentru viitor.
    O obiectiune insa, Dmn. Nicolae “Bazilescu” e de fapt BASILESCU. Astfel si parcul si biserica tot BASILESCU ar trebui sa se cheme.
    Cum ar arata ca in manualele de istorie sa citim de cunoscuti personalitati ca Mihai Briteazu, Stefan cel Brare, Nicolea Morga, Dimitrie Santemir, Nicolae Leausescu… etc.
    Decizia de a corecta gresala e a voastra.
    Cu stima si respect Barta Daniel

    • georgette dan says:

      Este adev arat ce spune Dl Daniel In unele documente apare Basilescu, Dar sunt altele cu Bazilescu. MAi mult, primaria a scris numele Bazilescu. O observatie pertinenta ne ajuta pe toti. Nume scris cu z apare si el pe panoul satiei de autobuz si in actele Protoeriei 1 Capitala
      In fine, biserica are acum program mai lung deci o puteti vizita. Atat Nicolae cat si Ecaterina si probabil fiica lor sunt inmormantati in biserica. Exista un vitraliu donat de fam vrednicului de pomenire IPS Bartolomeu.
      Cu mult respect pt toti cei care sunt interesati de istorie fie cu s, cum apare in unele acte sau cu z in altele. Pace in suflet!

  3. rodica says:

    Buna seara!
    Am de facut o monografie a parcului Basilescu.
    Imi poate indruma cineva pasii pentru a gasi cateva materiale? Am incercat prin batrani in ideea ca acestia erau cei mai in masura sa-mi povesteasca exact cum s-au petrecut lucrurile cu terenul, biserica si altele. Din pacate n-am avut noroc.
    Va multumesc anticipat!

  4. chiar e frumos parcul bazilescu acum 2 ierni era patinaj unde erau alea pentru role si biciclete nu stiu daca vor mai face si anul acesta

  5. BEBE says:

    un parc simplu dar cei drept curat foarte curat si prin preajma tigani sau mai degraba Drogati,una peste alta un parc simplu si curat…..parcul Bazilescu,

  6. florin ionescu says:

    SA VA SPUN INTAMPLAREA MEA CA NAS DE BOTEZ LA BISERICA VIZAVI DE PARCUL BAZILESCU, O SA INCERC SA FIU CAT MAI SCURT SI LA OBIECT.AM PLATIT PE CHITANTA 200 LEI, IN TIMPUL SLUJBEI PREOTUL BATEA TOT FELUL DE APROPOURI REFERIOTARE LA HAINUTELE COPILULUI , LA TRUSOU CA SUNT FRUMOASE, CA PE VREMEA LUI NU EXISTA TRUSOU, CU ALTE CUVINTE ANALIZA DINAINTE SANSELE DE A OBTINE O SUMA MAI MARE DE LA NASI.EU INTREBAND CARE SUNT PRETURILE AM CONSIDERAT EU CA ERA SUFICIENT DUPA SLUJBA SA MAI ACHIT INCA 300LEI , ADICA TOTAL 500RON TOTAL PENTRU UN BOTEZ.

    ZIS SI FACUT SE TERMINA SLUJBA, SI ACUMA ”SA TRECEM LA AFACERI”, NASII ASTEPTAU LA COADA LA CASIERIE, ADICA IN FATA ALTARULUI SFANT.MA INTREABA NUMELE SI MI SE ADUCE LA CUNOSTIINTA CA PT PREOTI TREBUIE SA DAU 300RON SI LA DASCALI INCA 100RON.EU DIN BANII CARE II AVEAM PENTRU BISERICA PUSI DEOPARTE I-AM PUS PE MASA 200RON, URMAND CA DIFERENTA DE 100RON SA O DAU DASCALILOR CARE ERAU AFARA.ATUNCI PREOTUL CAND A VAZUT BANII, MIA INCHIS USA LA ALTAR SI MIA TRANSMIS CA NU AM INTELES BINE.DESTUL DE DERANJAT DE GESTUL MEU CA MI-AM PERMIS SA II DAU MAI PUTIN CU 100RON.ATUNCI EU L-AM ATENTIONAT CA AM PLATIT BOTEZUL 200RON PE CHITANTA IAR BANII ACESTIA TREBUIAU DATI CA ASA SE DA.DAR NU SA MI SE IMPUNA O SUMA…..MIA SPUS CA NICI UN MENIU LA RESTAURANT NU COSTA 300LEI SI MIA INAPOIAT SUMA DE 200RON CARE I-AM LASAT PE MASA PRINTR-UN DASCAL.LE-AM DAT DASCALILOR 100RON (PARTEA LOR)SI AM PLECAT DIN BISERICA CU O SILA FATA DE PREOTII DE ACOLO.SA LE FIE RUSINE CA ASA NU SE TRATEAZA NISTE OAMENI CARE AU VRUT SA CRESTINEZE UN COPIL..RUSINE…..NU II MAI SATURA BANII, SI VA MAI ADUC LA CUNOSTIINTA CA PREOTUL DE LA ACEASTA BISERICA ARE VILA PESTE DRUM IN CARTIER…..AMARATI CU DUHUL …..:)

Leave a Reply

