Călător în România

RTD1 : Bucuresti – Piatra Neamt

on 22 August 2009

Seria de articole RTD corespunde mini-turului tarii pe care l-am facut intr-o saptamana, plecand din Bucuresti spre Piatra Neamt, apoi Cluj, Deva, Targu Jiu si iar Bucuresti. Pentru ca materialul adunat este foarte bogat, nu pot sa povestesc intreaga calatorie intr-un singur articol. Astfel, daca urmariti seria veti parcurge cei aproape 2000 km alaturi de mine, citind despre punctele de atractie turistica atinse.

Prima zi [Romania Tour Day 1] ne-a dus in Piatra Neamt, cu oprire intermediara in Targu Secuiesc.

In jurul orei 8 dimineata eram pe DN1, intr-un trafic inca lejer. In Sinaia ploua torential, dar cand am ajuns in Predeal cerul se linistise. Dupa ce am ales iesirea din Brasov spre Sfantu Gheorghe pt ca apoi sa mergem inainte la Targu Secuiesc, ne-am cam speriat de drumul care pare facut din placi de beton. Gropi nu sunt, dar imbinarile nu sunt prietenoase cu masina. A fost precum o cafea tare ce ne-a mai revigorat.

La 11:30 am oprit in Targu Secuiesc doar ca sa ne mai intindem oasele si sa luam ceva aer. Mare ne-a fost surpriza cand am gasit o echipa de filmare si centrul orasului aranjat ca pe vremea comunismului.

Targu Secuiesc este un important municipiu din judetul Covasna si centrul scaunului istoric secuiesc Kézd. Dupa recensamantul din 2002, populatia de aproximativ 20 500 de locuitori era impartita astfel : 91% maghiari, 8% romani si restul de 1% cuprinde rromi, germani, ceangai si alte nationalitati.


Centrul de forma ovala, care a fost si piata orasului, are un stil unic in Europa: din el ies in forma razelor soarelui asa-numitele “udvarterek”, niste stadute infundate. Acestea au luat fiinta odata cu dezvoltarea orasului, cand familiile de mestesugari au inceput sa construiasca in gradinile din spatele cladirilor principale alte case, cu acces usor in piata. Acum sensul giratoriu cu fantana arteziana este inconjurat de magazine, farmacii si sediile diferitelor banci, in cladiri vechi, pastrand stilul arhitectural specific. Oamenii se stransesera aici gura-casca la echipa de filmare, militieni si domnite cochete. Putina agitatie in batranul oras.

Aspectul centrului istoric este definit de masiva Biserica Reformata-Calvina, una din cele mai mari biserici din Ardeal (cu o capacitate de 1.000 de locuri). A fost ridicata in stil baroc si neoclasicist intre 1770-1782, pe fundamentul unei bisericute de lemn de la inceputul secolului al XVII-lea.

A fost o biserica fortificata. In timpul marelui incendiu din1834 s-au distrus turlele si structura acoperisului, fiind reconstruite in patru ani, iar turla de la intrarea vestica s-a ridicat in 1846.

Am admirat maretia acestei biserici din curtea care parea prea mica. Usile erau ferecate cu lacate din pacate. Asta m-a mirat pt ca nu intelegeam de ce. O biserica nu trebuie sa fie deschisa doar cand urmeaza a fi sustinuta o slujba. Normal este sa poti pasi oricand in casa Domnului. Cine stie ce comori sunt inauntru si trebuie protejate.

Centrul se continua cu un parculet unde am gasit statuia dedicata lui Gabor Aron (1814 – 1849), ofiter de artilerie, erou national al revolutiei ungare, omorat in lupta. Continuand plimbarea pe stradutele cu piatra cubica, ajungem in fata casei de cultura, care mi-a placut enorm. Mai departe sta linistita, asteptand pofticiosi, o terasa delicata. Vis a vis concurenta : fast-food Big Mama. Oare gasesti acolo placinta de mere cum facea bunica ?

Sa fi fost vremea inca mohorata sau pur si simplu lipsa circulatiei in mod obisnuit, dar paseam cu grija ca sa nu parem niste intrusi. Nici musca nu bazaia, iar pe la colturi oamenii vorbeau in soapta. Uimitor, dar placut.

Am lasat in urma un oras parca uitat de vreme, in care doar reclamele de pe cladiri tin pasul cu miscarea comerciala. Vedeti aici albumul foto complet.

Pana la Bacau drumul serpuit ne-a purtat prin foarte multe localitati unde cartoful este rege. N-am putut circula cu mai mult de 60km/h, dar ne-am ales cu un saculet de cartofi sanatosi, o paine buna si niste castraveti proaspeti. Daca va grabiti nu va recomand acest traseu. Cel mai indicat este sa urmati DN2 : Bucuresti – Buzau – Focsani – Bacau.

Noi d-abia la ora 5 seara am reusit sa ajungem in Piatra Neamt, cazati si aranjati. A fost chin mare pt cazare. Incercasem cu o zi inainte sa plecam sa caut pe internet pensiuni. Am dat multe telefoane, dar nimic liber. Cand am ajuns acolo am inteles mai bine de ce. Era sarbatoarea Sfintei Maria si colac peste pupaza : meci Ceahlaul Piatra Neamt – Dinamo Bucuresti. Furnicar de microbisti si cuviosi.

Al doilea pas a fost sa ajungem in locul de plecare al telegondolei, langa gara. Pt numai 15 ron/persoana/dus-intors am avut o vedere superba asupra orasului. Daca va gasiti vreodata in Piatra Neamt, plimbarea cu telegondola nu trebuie ratata. Si pt ca circula destul de multe, timpul de asteptare nu este mare. O cursa duce nu mai mult de 6 persoane catre partia Cozla.

La intoarcere, pt ca ora era tarzie, muzeele erau inchise. Foarte util, panoul de informare turistica, asemanator cu cel din centrul orasului Sinaia, se afla la parterul muzeului de istorie si arheologie de pe strada Mihai Eminescu. De aici am gasit indrumare spre Piata Libertatii unde am putut vedea complexul monumental format din Turnul Clopotnita, Biserica Sfantul Ioan si Curtea Domneasca. Tot aici este si muzeul de etnografie.

Biserica Sfantul Ioan

Biserica "Sfantul Ioan"

Parcul aflat intre acest complex si hotel Ceahlau este in proces de amenajare si deocamdata nu arata prea bine, dar promite sa fie un loc bun de ragaz pt vizitatori. De aici am trecut pe langa gradina zoo unde leul isi facea vocalizele de seara si am urcat spre restaurantul Cercul Gospodinelor din parcul Cozia. Pe traseu, urcand prin padure, am avut in fata ochilor o altfel de panorama asupra orasului, nu la fel de deschisa, dar mai colorata. Era si datorita nocturnei de la stadion si datorita apusului.

Toate pozele din Piatra Neamt si imprejurimile sunt disponibile aici.

Mai multe date istorice si informatii despre obiectivele turistice gasiti pe site-urile care se ascund in spatele numelui orasului, de-a lungul textului de mai sus.

Orasul e frumos, ingrijit, in plina dezvoltare. Ii lipsesc panourile de la intersectii care sa indice muzeele, bisericile si alte atractii importante. Dar asta e problema multor orase din tara, mai asteptam.

Aici gasiti cazare in si pe langa Piatra Neamt. Noi am stat la iesire din oras, in comuna Alexandru cel Bun si a fost ok.

DISTANTA : 400 km

HARTA [click pe imagine pt dimensiunea reala] :

Pentru ca aveam in fata o distanta destul de mare de parcurs, nu am ales varianta spre Brasov care trece prin Cheia.

Daca totusi v-ar interesa, cititi articolul acesta [click].

Pasul urmator : RTD2 : Cheile Bicazului – Lacul Rosu – Barajul Izvorul Muntelui.


Leave a Reply

